Koreografije

ERO S ONOGA SVJETA

Koreograf: Branko Marković

Muzika: Jakov Gotovac

Geografsko poreklo: Bosna i Hercegovina, Hrvatska

Na osnovu muzike iz završnog čina, opere „Ero s onoga svjeta“ Jakova Gotovca, postavljena je istoimena koreografija. Prema narodnoj priči, libreto je spevao Milan Begović. Radnja se dešava u maloj varošici, negde u Hercegovini, u ranu jesen, u vreme vladavine Turske imperije, „u vreme današnje kao i ono od pre sto godina“. Koreografija se odlikuje kombinovanom igrom muškaraca i devojaka, koji, kako izgledom i stavom, tako i čvrstim koracima dočaravaju karakter naroda Dalmatinske Zagore. Koreografiju prati određeni lirski teskt koji je ispevan uporedno sa igrom. Na sceni se konstantno nalazi 8-10 parova igrača, a nakon uvodnog dela koreografije, pridružuje im se i par solista koji svojom elegancijom prikazuju izražene elemente baleta prisutne u ovoj koreografiji.

BANATSKI MOTIVI

Koreograf: Branko Marković

Geografsko poreklo: Srbija, severni deo, Banatski okrug

Koreografija Banatski motivi, na roglju svadba, prikazuje kroz svoje odvijanje običaje i tok jedne tradicionalne svadbe u severnoj Srbiji. Sama koreografija podeljena je na nekoliko činova. Prvi čin odnosi se na ulazak i igru aktera koji su prisutni na svadbi, od momaka i baba, preko gajdaša i gajdašica, mladih devojaka i mlade i mladoženje. Drugi čin predstvalja igru mlade i mladoženje. Trećim činom prestavljen je dolazak na samu svadbu, gde je akcenat upravo na običajima koji prate ovo slavlje. Završni, najveseliji čin predstavlja samu svadbu koja je okaraksterisana bogatom i radosnom igrom. Cela koreografija propraćena je kratkim pesmama koje su tipične za ovaj predeo Srbije.

BUGARKA

Koreograf: Vladimir Spasojević

Geografsko poreklo: Srbija, jugoistočni deo

Koreografiju prate ekscentrični i zahtevni koraci, koji daju na izutetnom i brzom tempu koreografije. Svaki korak čini koreografiju skladnom celinom, koju odlikuje muško-žensko nadigravanje, tako da svoje veštine pokazuje i jedna i druga strana, uključujući i par solista koji svojom solo tačkom uvode publiku u koreografiju. Istorijski gledano, igre iz jugoistočne Srbije u bliskoj su vezi sa stanovništvom Bugarskom područja, pa se taj uticaj prožima kroz celu koreografiju, kostime i sam tempo. Fizička spremnost koju igrači predstavljaju u ovoj koreografiji, ostaviće vas bez daha.

CRMNIČKI ORO

Koreograf: Branko Marković

Muzika: Borislav Tamindžić

Geografsko poreklo: Crna Gora

Crmnički oro jedna je od napoznatijih koreografije sa crnogorskog područja. Od davnina zauzima bitno mesto u folkloru i kulturnoj tradiciji zapadnog Balkana. Oro se igralo kako u seoskim, tako i u varoškim, odnosno gradskim sredinama. Uz vokalnu i intrumentalnu pratnju koreografija prikazuje izgled naroda Crne Gore. Stav igrača jasno prikazuje ozbiljnost, dok usaglašeni koraci dočaravaju čvrst stav područja. Koreografija može biti uz pratnju gusla, a za sam završetak koreografije karakterističan je prikaz grupe muškaraca koji stoje u kolu, dok im se druga grupa muškaraca penje na ramena i pravi drugo kolo. Ovo je najprepoznatljivija scena, poznata i pod nazivom „kolo na kolo”. Ova koreografija je jedna od najomiljenijih među našom publikom.

IGRE IZ MAČVE

Koreograf: Dragoslav Vuković – Kljaca

Geografsko poreklo: Srbija, severozapadni deo

Negde između Banata i Srema, igra vezana za Mačvu prikazuje raspon tempa od sporijeg ka dosta bržem. Za koreografiju je karakteristična pesma koja se prožima kroz gotovo celo izvođenje. Nadigravanje momaka i devojaka uz pesmu i igru čini koreografiju skladnom i veselom celinom. Koreografija je šaljivog karaktera i njena lepota ogleda se u glumi igrača, pre nego tehničkoj spremnosti.

IGRE IZ NIŠAVE

Koreograf: Milan Bosiljčić Beli

Geografsko poreklo: Srbija, jugoistočni deo

Za jugoistočni kraj karakteristična je brza i ekscentrična igra. Međusobna igra muškaraca i devojaka uz kombinaciju koraka karakteristične za ovaj kraj dočaravaju karakter Srba iz ovog dela. Tokom cele koreografije tempo postepeno raste, tako da na kraju imamo zanimljivo i brzo finale.

IGRE IZ SREMA

Koreograf: Branko Marković

Geografsko poreklo: Srbija, severni deo

Srem je jedna od naših najkarakterističnijih igra. Vezuje se za veću grupu ljudi, i koreografija je podeljena na više delova. Karakteristična je igra solista koji se pojavljuju nakog izvođenja prvog dela. Tokom cele koreografije izvodi se pesma „Divan je kićeni Srem“ koji upotpunjuje i objašnjava igru. Koreografija je podeljena u nekoliko segmenata koja se sastoji u međusobnoj igri i momaka i devojaka, nakon čega se prikazuju određeni parovi u igri. Kroz ovakav spoj igre, muzike i pesme, dočaran je karakter ravnoga Srema.

VLAŠKE IGRE

Koreograf: Branko Marković

Geografsko poreklo: Srbija, istočni deo

Pored karakteristične nošnje, brza i temperamenta igra, u kombinaciji muškog i ženskog dela, jasno oslikava karakter same igre. Koreografija sama po sebi zastupa ratući tempo, od ulaska devojaka koji je sporijeg karaktera, preko ulaska muškaraca i parovne igre gde tempo dostiže vrhunac. Zahtevni koraci i sama postavka koreografije prenose neverovatnu energiju na celokupnu publiku.

STARA SRBIJA

Koreograf: Milan Bosiljčić Beli

Geografsko poreklo: Raška, Kosovo i Metohija, Vardarska Makedonija

Koreografija koja dočarava igru i pesmu sa teritorije koja se u srpskoj kulturi naziva Stara Srbija, a prostire se na području Raške, Kosova i Metohije i Vardarske Makedonije. Ovaj naziv implicira na teritoriju srednjovekovne Srbije, kada je ovo bilo samo srce države Nemanjića. Koreografija počinje mirnijom igrom ženskog dela ansambla, nkon čega im se pridružuje i muški deo koji izvodi tehnički veoma zahtevne okrete. Nošnja je veoma svedena, a sastavni deo ženske nošnje su beli velovi i dugački prsluci- kaftani.

TIMOK

Koreograf: Dobrivoje Putnik

Geografsko poreklo: Srbija, istočni deo

Jedna od bitnih karakteristika same koreografije jeste uloga hajduka Veljka Petrovića i sama njegova pojava što nam određuje sam istorijski period. Koreografija je podeljena na nekoliko segmenata. Prvi deo koreografije odlikuje se ulaskom i igrom devojaka i baba, nakon čega ulaze momci zajedno sa Hajduk Veljkom. Drugi deo prati mešovita igra i muškog i ženskog dela. U trećem delu koreografije naglašen je ulazak deda i zajednička igra sa babama. Nakon ovoga sledi veliko finale u kom igraju svi igrači a tempo dostiže vrhunac od početka do kraja koreografije.

IGRE IZ ŠUMADIJE

Koreograf: Branko Marković

Geografsko poreklo: Centralna Srbija

Vesele igre koje iskazuju zajedništvo i radost u nadigravanju devojaka i momaka sitnim koracima i tipičnim cvetnim kostimima. Igra nosi naziv po centralnom delu Srbije koji se naziva Šumadija. Mirnijeg je karaktera i prati je nadpevavanje muškog i ženskog dela ansambla uz naglašenu glumu.

LINDJO

Koreograf: Branko Marković

Geografsko poreklo: južna Dalmacija, Hercegovina

Poskočica iz stare Hercegovine i okoline drevnog grada Dubrovnika. Vođa igre, vikač, izdaje šaljive naredbe za razne igračke kombinacije uz muzičku pratnju. Kostimi i muzika oslikavaju mediteranski mentalitet ovog stanovništva koga karakteriše veselje i radost življenja.

VRANJANSKA SVITA

Koreograf: Branko Marković

Geografsko poreklo: Južna Srbija

Ova koreografija se sastoji iz tri dela koja se neprimetno ulivaju jedan u drugi, čineći čvrstu, atraktivnu i efektnu celinu:
1. Vranjanka – ženska igra
2. Teškoto – muška igra
3. Čoček (cigani) – zajednička igra
Svita (koreografija) je dobila naziv po malom gradu na jugu Srbije, Vranju, u kome je prisutan jak uticaj orijenta. Kroz koreografiju prate se motivi srpske poznate drame ,,Koštana”. Uzavreli temperament juga obogaćen je jakim i gradirajućim muzičko-scenskim kontrastima i raspoloženjima, raznovrsnim koreografskim rešenjima i šarenilom kostima uz neizbežne daire i bubnjeve.

CIGANSKA LJUBAVNA IGRA

Koreograf: Dobrivoje Putnik

Muzika: Stanojlo Rajičić

Geografsko poreklo: severna Srbija, Vojvodina

Koreografija koja kroz strastveni igrački zanos ljubavnog para pokazuje ljubav Roma. Potiče iz male romske zajednice iz Vojvodine. Cela koreografija zasniva se na jednom paru solista i njihovu ljubavnu igru, nadigravanje sa mnogo glumačkih elemenata.

GLAMOČ

Koreograf: Milivoje Đurović

Geografsko poreklo: zapadna Bosna

Ova neobična igra bez muzičke pratnje potiče iz planinskog gradića Glamoč iz zapadne Bosne. Raznoliki ritmičko-zvučni efekti se dobijaju snažnim batom koraka i zveckanjem nakita na ženskim kostimima. To je igra isprobavanja snage i zdravlja, proba za devojku koja igra isto kolo sa muškarcem i dokazuje da je zdrava i spremna za udaju. Koreografija je napravljena na osnovu etnoloških proučavanja i originalnih istraživanja autora.

ŽENSKA MAKEDONIJA

Koreograf: Branko Marković

Muzika: Alfred Pordes

Geografsko poreklo: Makedonija

Koreografija se sastoji iz isključivo ženskog dela igre koje oslikavaju svakodnevni život, zajedništvo, sreću i tugu zbog ’pečalbe’, kao i snažan temperament stanovništva folklorno izrazito bogatog područja Makedonije.

BUNJEVKE

Koreograf: Branko Marković

Geografsko poreklo: Srbija, severni deo

Koreografija prikazuje gradsku igru Bunjevaca, naroda sa prostora severne Srbije, tačnije Vojvodine. Uz veoma otmenu i šarenu nošnju, okarakterisana je raznovrsnim koracima, preko laganih i ženstvenih koraka koje izvode devojke, do brzog dela koji igraju muškarci. U koreografiji je zastupljen par solista, koje čine dve devojke i momak koji nas uvode u samu koreografiju. Karakteristični akteri koreografije jesu momci koji čine "brzu trojku", koji će vas svojom brzinom i igračkim umećem oduševiti.

IGRE IZ VOJVODINE

Koreograf: Dragoslav Džadžević

Geografsko poreklo: severna Srbija

Ova koreografija iskazuje poseban stil igranja u Vojvodini, ali sadrži i kulturološke elemente ruskih i ukrajinskih igara. Dominantniju ulogu imaju muški igrači. U toku igranja, oni improvizuju, variraju osnovni, uglavnom jednostavni igrački koraci. Veština se ogleda u neprekidnom pokretanjuj nogu od kolena naniže. Žene igraju uglavnom mirnije i sitnije, vešto prateći i prilagođavajući se partnerima. Cela koreografija je ispraćena udarima rukama(tapšanjem) i parovnim igrama. Vojvodina je koreografija koja je zbog svoje atraktivnosti uglavnom namenjena za finale naših koncerata i nastupa.